Friday 7 October 2011

Kes terpencil ?



Sekadar berkongsi cerita.
Dapat e-mail dari kawan...




From : Azrai Bin tajuddin
Date  :Thu,Oct 6,2011 at 8:17 AM

Subject : KL general Hospital,"Your mother is achinese,you are chinese also"
To : pakbelang @yahoogroup.com
Subject : KL General Hospital,"Your mother is a chinese,you are chinese also !"



This is a reminder to Chinese girl who married Muslim here.
Your daughter will still be classified as a Chinese if her skin color is as fair as you.This girl with a master degree in forensic science from University of Western Australia was discriminated repeatly during her job applications in the Bolehland.



Case 1
KL General Hospital,"Your mother is a Chinese,you are a Chinese also"."We may consider to take you in if your mother divorces with your Malay father or passed away"."We cannot take your daughter under security reason."



Case 2
Perlis Police Academy,"We cannot take Chinese.You are not qualified because your mother is a Chinese."


Even a bumi like her is still facing racial discrimination in the public service sector , how on earth people with pure Chinese blood can get in ?








Komen aku. . . .
     Dari kacamata kita org melayu , mungkin ini kes terpencil.Tetapi apa yg berlaku pada aku sebelum ini mengiakan perkara berikut.Terdahulu. . .ketika menguruskan permohonan perbaharui lesen di PKK aku telah di tegur oleh pehak berkenaan kerana mempunyai seorang pekerja berbangsa Cina.Puas aku nafikan sehingga lah dia mengeluarkan senarai nama pembayaran EPF dari syarikat aku tertera nama ******** Hong.Di pendekkan cerita. . .akhir kalam dari pegawai tersebut``Sila buktikan bahawa tuan telah keluarkan penama tersebut walaupun penama tersebut adalah isteri tuan.``

      Keenganan aku berbuat demikian menyebabkan aku mendapat surat penarikan lesen  serta merta serta muktamad atas alasan ``kekurangan maklumat``.

Persoalan aku , adakah ini dasar tersembunyi kerajaan atau sikap melayu kita yg rasic ?

Satu ketika , aku dapat surat amaran dari Jurutera Daerah kerana beri `Cina` kerja2 yg di tawarkan kepada aku.Ketika pertemuan utk membersihkan nama aku dan berdasarkan `kertas pertuduhan` , tokey cina yg berdiri semasa kerja2 di jalankan adalah pemandu lori yg
berehat sebentar sebelum menunggu masa utk pulang !

    Begitu hebatnya kaum cina dari kacamata melayu sehingga memandang bangsa sendiri seperti bangsat...

Kes - kes seterusnya lebih memilukan....




No comments:

Post a Comment